Humanitas

Wie zijn wij?​​​​​​​

Humanitas is een vrijwilligersorganisatie. Ons doel is om mensen te helpen die het even niet alleen redden. Humanitas werd op 31 mei 1945 opgericht als humanistische hulporganisatie. Daarna zijn we uitgegroeid tot een van de belangrijkste vrijwilligersorganisaties van Nederland.

In 2021 hielpen onze 20.000 vrijwilligers zo'n 50.000 mensen hun leven een positieve draai te geven. Dat waren er overigens beduidend minder dan in de voorgaande jaren omdat groepsactiviteiten dat jaar niet konden doorgaan vanwege de coronamaatregelen. We bieden 700 activiteiten, verdeeld over zes thema's:

• Eenzaamheid
  • Verlies
  • Opvoeden
  • Opgroeien
  • Thuisadministratie
  • Detentie

We bieden verschillende soorten hulp. Zo geven onze vrijwilligers adviezen over opvoeding of gaan ze op stap met de kinderen van mensen die in de gevangenis zitten. Of ze bieden steun na het overlijden van een dierbare.

Voor onze hulp hoef je niks te betalen. En omdat we meer dan tachtig afdelingen hebben door het hele land, is er altijd een Humanitas-afdeling in de buurt.

Uitdelen van cadeau's voor minderbedeelde kinderen

Sinds de corona pandamie blijken er steeds langere wachtrijen te ontstaan. Hierbij komt ook kijken dat er een tekort is aan vrijwilligers. Wij springen daar natuurlijk graag bij om zoveel mogelijk te kunnen betekenen. Zo helpen we jaarlijks met het inpakken en uitdelen van cadeau's voor kinderen die het minder hebben. Andere vrijwilligers kunnen hier de cadeau's voor de kinderen ophalen om deze vervolgens langs te brengen! Sommige kinderen kwamen soms mee en waren erg blij met het ontvangen van de cadeau's. Dit was mooi om te zien en daarom zullen we dit jaarlijks voortzetten!

WhatsApp_Image_2022-11-30_at_17.09.19.jpeg
WhatsApp_Image_2022-11-30_at_17.09.19_1.jpeg

Project Maatje

Reeds zijn we bezig met het opzetten van een groter project. Het project heet het Humanitas Maatje en het biedt een maatje voor een vluchteling die pas recentelijk in Groningen is gekomen. Voor hen is het lastig om op sociaal gebied te ontwikkelen. Ze komen in een vreemd land, geen idee hoe ze zich moeten aanpassen aan dit land. Daarbij is het Maatje de uitstekende kans om ze hiermee te helpen. Het project bestaat al aantal jaren bij Humanitas en dit willen graag meer onder de aandacht brengen bij onze leden. Om deze reden zullen we dit project ook binnen onze vereniging op starten. Per studentenhuis en/ of groep vrienden zal het mogelijk zijn om een maatje te adopteren. Dit houdt dat je minimaal een half jaar gebonden bent aan het maatje en weekelijks zal afspreken. Het zal in de agenda uitkomen dat niet de hele groep elke week kan en dat is ook niet erg! Onderling kan je afspreken om met het Maatje afspreken, zolang er elke week iemand is. Samen met je maatje ga je erop uit. Gewoon lekker ontspannen. Wandelen of winkelen, bijvoorbeeld. Of een museum bezoeken. En natuurlijk kun je praten over wat jou bezighoudt. Alles is erop gericht om jou het plezier en zelfvertrouwen (terug) te geven dat je nodig hebt om je eigen contacten op te bouwen. Om zoveel mogelijk mensen te enthousaismeren zullen we deze informatiemarkt organiseren. Hier zal een andere groep studenten komen praten over hun leuke ervaring met hun maatje. Zo hopen wij zoveel mensen te enthousaismeren en zoveel mogelijk mensen een maatje te bieden in een voor hen onbekend land! Tenslotte, zijn we altijd bezig met nieuwe projecten en springen graag altijd bij wanneer nodig is!